Как да изберете детски велосипед
Велосипедът е важна инвестиция за бъдещия здравословен начин на живот на детето и неговото развитие като активен любител на спорта. Ето защо преди покупката трябва...
3. 5. 2019
Продукти в сравнение
Искате ли да купите нов велосипед, но не сте сигурни как да изберете правилния размер и модел или аксесоари? Ние подготвихме подробно ръководство, което да ви помогне.
Преди да си купите велосипед, има няколко аспекта, които трябва да се вземат предвид. Първата стъпка е да изберете вида на велосипеда, който зависи от терена, върху който планирате да карате. От тази гледна точка няма универсален велосипед. Всеки велосипед е подходящ за различен вид терен и е важно да се обмисли бъдещата употреба на вашия велосипед внимателно. Избраният модел велосипед е съвкупност от качество, стил на каране, очакван пробег и преобладаващ терен, върху който планирате да карате.
Изборът на грешен размер на рамката или неправилното регулиране на седалката може значително да намали Вашия комфорт по време на каране и да причини болки в гърба и други проблеми в дългосрочен план.
Често колоездене по неравни терени
В този случай планинският велосипед е идеалният избор. Планинските велосипеди имат по-широки гуми и по-груба форма, което улеснява прилепването на колелата към хлъзгави повърхности и поддържане на равновесие на неравен терен. Можете да разделите планинските велосипеди на две категории - велосипеди с фиксирана рамка и велосипеди, които имат вилка и рамка с окачване. Благодарение на тези характеристики, потребителят може да педалира равномерно по нестабилния терен и да се справи с карането по трудните склонове. Някои модели велосипеди с окачване имат възможност за заключване както на предното, така и на задното окачване, което е предимство за колоездача, който иска да кара по неравни терени.
Колоездене в градски условия
Класически велосипед е напълно достатъчен за градски условия. Друга възможност е трекинг велосипед, оборудвани с калници, светлини, звънец или багажник.
Каране по дълги маршрути извън града
Шосейните велосипеди са перфектният избор в този случай. Шосейните велосипеди са проектирани с аеродинамична рамка, минимално съпротивление и префект на форсиране. Велосипедите имат необходимите компоненти и смяната на предавките става посредством смяна на скоростта. Те са най-леки в сравнение с всички останали велосипеди.
Комбинирано каране по неравни терени и шосейно каране
В този случай е удачен изборът между крос велосипеди и трекинг велосипеди. Крос велосипедите обединяват предимствата на шосейните и планинските велосипеди. Седалката е по-комфортна, колелата имат по-голям диаметър (28) и моделът на гумата е по-универсален за по-голяма скорост на повърхностите на асфалта. Ако планирате да карате по по-малко труден терен, този велосипед е оптимален избор за вас.
Други видове велосипеди
Сгъваеми веосипеди, E- велосипеди, BMX, детски велосипеди.
Най-важното е да изберете точния вид и размер на вашия велосипед, като вземете предвит стил на каране, техниката, околната среда или терена и височината на потребителя. Нека да споменем, че няма единен универсален точен размер - всички имат своите предимства и недостатъци. Не можете да изберете размер при закупуване на крос и трекинг велосипеди, тези велосипеди имат размер 28 ", но планинските велосипеди имат размери 26", 27,5 "и 29". Велосипедите за градско каране са с два размера 26 "и 28". При закупуване на детски велосипеди е важно да се вземе предвид ръст на детето.
Предимства на големите велосипеди:
Благодарение на големия диаметър на колелата, по-лесно се кара по неравни терени.
Колелата са по-бързи на дълги разстояния.
По-големият размер на гумите осигурява повече комфорт.
По-голяма стабилност.
Предимства на малките велосипеди
По-малки колелета - по-леко тегло, по-голямо ускорение.
По-лесно се управляват при натоварен трафик и завои.
Подходящи са за потребители с ръст под 165 см.
Карането е по-забавно.
Рамките са изработени от различни материали - алуминий, магнезий, скандий, въглерод, стомана и в редки случаи титан. Следната таблица предлага основна информация за свойствата на материалите:
Алуминий - Предимството на алуминиевите сплави е ниското тегло и твърдост. Техните недостатъци са ниската гъвкавост и по-висока цена в сравнение със стоманените рамки. Алуминиевите рамки са маркирани с алуминий (вероятно с обозначение 6061, 7005, 7020 и т.н.), allux, сплав, dural, easton, алутрон и др. Цената и теглото на тези рамки зависи от вида на алуминиевата сплав и от метода, използван за производството тях.
Въглерод - Въглеродният материал за рамки се прави, когато слоеве от въглеродни нишки и лепило се формоват под налягане във вакуум. Този метод дава възможност на производителя да добави материал, когато е необходимо, и да намали неговото количество, когато не е. Ето защо материалът е едновременно изключително издръжлив и лек. Методът е усъвършенстван и се ползва при производството на рамки за велосипеди.
Стомана (Hi-Ten) - Предимството на стоманените рамки е тяхната гъвкавост и ниска цена. Те обаче са доста тежки. За да се компенсира, се използват стоманени сплави, като Cr-Mo (подобрена стомана с добавен хром и молибден) или Columbus. Благодарение на издръжливостта на сплавите, тръбите могат да бъдат по-тънки и това прави рамката по-лека. Цената се повишава с качеството на използваната сплав. Най-често стоманата се използва за изработване на BMX рамки, за да се осигури здравина и устойчивост на удар.
Предимства на рамката
Алуминий |
Въглерод |
Стомана (Hi-Ten) |
+ ниско тегло |
+ стабилност |
+ твърдост |
+ твърдост |
+ ниско тегло |
+ гъвкавост |
|
|
+ висококачествена стомана |
Размерът на рамката (височина) се определя като разстоянието между централната ос и края на тръбата на седалката. Размерът на рамката обикновено се определя в инчове (1 инч = 2.54 см). Размерът на рамката на велосипеда може леко да се различава, в зависимост от марката или типа рамка. При избора на рамка за велосипеди препоръчваме да се вземе предвид и дължината на краката на потребителя (трета таблица по-долу). Рамките за крос и трекинг велосипеди могат да бъдат с 1 - 2 инча по-високи.
Размер на рамката според височената на потребителя
Ръст на потребителя |
Планински велосипеди (инчове) |
Крос велосепиди (инчове) |
Шосейни велосипеди (cm) |
150 - 155 cm |
15" - 16" |
16" |
50 - 52 |
155 - 160 cm |
16" |
16" |
52 |
160 - 165 cm |
16" - 17" |
17" |
52 |
165 - 170 cm |
17" - 18" |
17" - 18" |
52 - 54 |
170 - 175 cm |
18" - 19" |
18" - 19" |
54 - 56 |
175 - 180 cm |
19" - 20" |
19" - 20" |
56 - 58 |
180 - 185 cm |
20" - 21" |
20" - 21" |
58 - 60 |
185 - 190 cm |
21" - 22" |
21" - 22" |
60 |
190 - 195 cm |
22" - 23" |
22" - 23" |
62 |
195 + |
23" + |
24" |
62 - 64 |
Размер на рамката според ръста на детето (юноша):
Диаметър на колело |
Възраст на дете |
Ръст на дете (cm) |
2 - 4 |
||
3 - 5 |
||
4 - 7 |
||
6 - 9 (за BMX велосипеди също за по-големи деца, юноши и възрастни) |
105 - 135 cm; за BMX велосипеди ръст до около 175 cm |
|
24" |
8 - 12 |
115 - 155 cm |
26" |
10 + |
155 cm + |
Размер на рамката според дължината на краката на потребителя:
Размерът на рамката се определя от дължината на тръбата на седалката и дължината на тръбата на седалката определя всички други размери на рамката. Този размер се нарича “център-център”. Общата препоръка за избор на рамка за планинско колоездене е да има 5 cm разстояние между хоризонталната тръба на рамката и слабините на потребителя. В таблицата по-долу ще намерите препоръчителните размери на рамката. Височината на потребителя е включена за илюстрация.
Ръст на потребителя |
Дължина на крака |
Размер на рамка |
|||
Спортен велосипед |
Велосипед за градско каране |
||||
161 cm |
72 cm |
40 cm |
15,7" |
42 cm |
16,5" |
165 cm |
75 cm |
42 cm |
16,5" |
44 cm |
17,3" |
169 cm |
79 cm |
44 cm |
17,3" |
46 cm |
18,1" |
173 cm |
82 cm |
46 cm |
18,1" |
48 cm |
18,9" |
179 cm |
87 cm |
48 cm |
18,9" |
50 cm |
19,7" |
183 cm |
89 cm |
50 cm |
19,7" |
52 cm |
20,5" |
187 cm |
92 cm |
52 cm |
20,5" |
54 cm |
21,3" |
193 cm |
96 cm |
54 cm |
21,3" |
56 cm |
22" |
Комплектът компоненти включва различни части за велосипеди. Това са спирачки, педали, превключване на предавките, седалки, манивела, дерайльори и т.н. Най-добре е да имате комплект компоненти, без да смесвате марки или нива. По принцип, колкото по-високо е качеството на компонентите, толкова по-висока е надеждността, регулируемостта, дълготрайността и цената. Най-евтините компоненти обикновено са направени от формовани метални плочи или пластмаса. По-съвременните компоненти са изработени предимно от скандий, титан и въглерод. Скъпите висококачествени компоненти също са с по-ниско тегло, което е особено изгодно за по-дълго каране.
Спирчки
Спирачките са основната функция за безопасност. Те обаче се различават по своята функция и ефективност:
V-спирачки / Челюстни спирачки - Тази система използва гумени подложки, контролирани от кабела, които се притискат към джантите на колелата. Предимствата на този тип спирачки са лесната поддръжка, ниската цена и цялостната простота на системата. От друга страна, недостатъкът е, че ефективността на спиране намалява при каране на мокри повърхности.
Педална спирачка - Това е вид барабанна спирачка, която реагира на обратното движение на манивелата. Поради ниската си цена, тя е подходяща предимно за градски или детски велосипеди, които обикновено не се използват за по-дълги пътувания. Недостатъците на спирачките са ниска ефективност и лошо охлаждане. Въпреки това, при нормални условия, тя ще продължи да действа много дълго време без необходимост от поддръжка и е устойчива на кал и вода, повреда на оста или дори на груба обработка.
Механични дискови спирачки - Тези спирачки използват спирачни накладки, за да оказват натиск върху диска, монтиран в центъра на колелото. В този случай силата на спирачните лостове се предава от кабела. Основното предимство на механичните дискови спирачки е тяхната висока ефективност на спиране. Недостатък е тяхната ниска чувствителност за различни нива на сила и податливост на повреди.
Хидравлични дискови спирачки - За разлика от механичните дискови спирачки, хидравличните спирачки използват налягане на спирачната течност. Основният резултат е висока ефективност (дори по-висока, отколкото при механични дискови спирачки) и интуитивно чувствителен контрол. Ето защо те се харесват на по-взискателните потребители, които често спират (т.е. при дълги спускания) или по-тежки велосипедисти (когато по-високият спирачен ефект компенсира по-голямата инерция на колелата). Недостатъците са отново податливостта към повреди, по-висока цена, риск от изтичане на спирачна течност и по-сложно обслужване.
Вилка
Вилките, особено тези с окачване, увеличават комфорта при каране. Те се различава по няколко параметъра, които трябва да се вземат предвид:
Материал - особеностите са същите, както при материалите за рамката.
Вилка повдигане - определя степента на гъвкавост на вилката.
без окачване - тези вилки се използват за шосейни и градски велосипеди, където се предполага, че карате на висококачествена павирана повърхност. Велосипедите без окачване са по-евтини велосипеди.
40-64 мм - идеална за градски, трекинг и крос байкове, които се използват най-вече на по-лек терен или при лошо качество на пътя (например, настилка, полски пътища, частично павирани горски пътища и др.
65-80 мм - идеална за планински и крос велосипеди, за каране по неравен планински терен (горски пътеки, пътеки през поле и др.)
81-100 мм - идеален за планина до по-неравен планински терен (горски пътеки, наличие на корени, груби камъни, умерено равни пътеки и др.)
повече от 100 мм - те се използват главно при велосипеди, които са подходящи за много тежък терен, особено за ендуро и фрирайд употреба.
Тип на окачването, заключване, регулиране на затихването - може да избирате от широка гама тежки пружинни вилки без възможност за заключване и регулиране, вилки изработени от лек дуралуминий, титан или композит с въздушна пружина, контрол на затихването, отскачане и заключване, когато пружинната вилка не пружинира - така нареченото блокиране - от кормилото. Това може да се показва в съкращения или етикети, които обикновено са след името на вилката. Затова ще ви покажем някои от тях:
LO - заключваща вилка ( някои производители използват термина за Speed Lockout, което означава, че няма нужда от инструменти) (LOCK OUT).
LOD - заключваща вилка с регулиране на окачването (управление на вилката) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST).
ELD - вилка с електронно заключване с регулиране на окачването (управление на вилката) (ELECTRONICAL LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
MLO - механично заключваща се вилка (управление на вилката) (MECHANICAL LOCK OUT)
HLO - хидравлично заключваща се вилка (управление на вилката) (HYDRAULIC LOCK OUT)
RL / RLO - дистанционно заключване на кормилото (не на вилката) (REMOTE LOCK OUT)
RLD - дистанционно заключване на кормилото (не на вилката) с регулиране на окачването (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
TAD - регулируема височина и окачване (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
TR - регулируема височина и дистанционно заключване на кормилото (не на вилката) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
AIR - въздушна вилка - твърдостта се регулира от налягането на въздуха във вилката и се настройва спрямо потребителя (AIR SPRING)
D - пружинна вилка - окачването се осигурява от пружина (COIL SPRING)
Ергономична позиция на седалката
Настройте седлото на правилната височина. Стъпете върху един от педалите и го поставете в най-долната му позиция. Трябва да можете да достигнете педала с петата си. Докато карате, върхът на крака трябва да бъде върху педала и кракът ви трябва да бъде леко сгънат в коляното, докато е в най-ниската позиция. При никакви обстоятелства бедрените кости не трябва да се движат от едната към другата страна. Вашето бедро трябва да бъде практически неподвижно. Наклонът на седалката се регулира в зависимост от нуждите на водача или типа на велосипеда. Хоризонталното положение е идеално за планински, кросови и пътни велосипеди.